Kortlægning - mælkeprodukter

Vær en del af et sensorisk dommerpanel – Fødevarevirksomheder bruger et sensorisk dommerpanel til at bedømme nye fødevareprodukter. Du får nu muligheden for at være en del af panelet og bedømme fødevareprodukter ved at udføre en sensorisk undersøgelse, kaldet kortlægning. 

Undersøgelse

Introduktion

I denne undersøgelse skal du smage fem forskellige mælke- og plantebaserede drikke og sammenligne dem ved brug af projective mapping, også kaldet kortlægning. Kortlægning er en sensorisk metode, som bruges til at vurdere forskelle og ligheder mellem fødevarer. Du skal i undersøgelsen skrive tre ord, som du mener karakteriserer smagsprøven bedst indenfor smag, udseende (farve), aroma (duft) og tekstur (mundfølelse). 

Denne smagning er individuel. I skal derfor smage hver for sig uden at snakke sammen eller vise jeres klassekammerater, hvad I mener om smagsprøverne undervejs. 

  

Materialer

  • 1 A4-papir.
  • 6 smagsprøver i 6 små glas.
  • 6 små papirslapper (f.eks. post-its). 
  • 1 blyant.
  • 1 glas vand

  

Opsætning af smagstesten 

  1. Ryd dit bord, så du har plads til at lave en kortlægning.  
  2. Gør A4-papiret, de seks smagsprøver, seks post-it og en blyant klar. 

  

Eksempel på opsætning af kortlægning:

Eksempel på en opsætning af kortlægningsundersøgelsen som beskrevet i

  

Fremgangsmåde

  1. Skriv smagsprøvens bogstav i toppen af post-it. Vurder smagsprøven, og skriv tre ord, som beskriver den bedst på en post-it. Du kan bruge ord indenfor aroma, tekstur, smag og mundfornemmelse. I kan finde inspiration til de sensoriske egenskaber i Ordliste – De 6 egenskaber fordelt ud på 5 forskellige kategorier. Du må smage på smagsprøverne lige så mange gange, som du vil. Placer post-it’en på bordet, efter den fremgangsmåde I har fået beskrevet i videoen.  
  2. Mellem hver smagsprøve skal du en tage en tår vand.  
  3. Vurder den næste smagsprøve. Placer en ny post-it på bordet.  
  4. Smagsprøver, der er ens eller minder om hinanden, placeres tæt på hinanden, og smagsprøver, der er forskellige, placeres i en afstand fra hinanden, der afspejler, hvor forskellige de er. Du må gerne flytte rundt på smagsprøverne/post-It’ene undervejs.  
  5. Fortsæt, indtil du har vurderet alle smagsprøverne og placeret alle post-its/smagsprøver på bordet.  
  6. Efter du har smagt på alle prøverne, skal du lave akser på A4-papiret, som I har fået beskrevet i videoen.  Du skal lave en x-akse og en y-akse med de ord, som du har brugt til at beskrive smagsprøverne flest gange med. Kig evt. nærmere på, hvordan du har placeret smagsprøverne, og hvorfor nogle er placeret tæt eller langt fra hinanden.  

 

  1. Var der noget i kortlægningen, som overraskede dig? Hvis ja, hvad og hvorfor? 
  2. Var det svært at placere smagsprøverne ift. hinanden? Hvorfor?
  3. Hvorfor har du valgt netop de ord til dine akser? 
  4. Hvilken smagsprøve kunne du bedst lide og hvorfor?
  5. Hvilken smagsprøve kunne du mindst lide hvorfor?