Dyrkningsundersøgelse D - Tørke og vandmængde

I denne del af dyrkningsundersøgelsen skal I undersøge plantesorternes evne til at overleve i tørke ved at begrænse deres vandmængde. 

Undersøgelsen

  

Introduktion

I denne undersøgelse skal I dyrke proteinholdige afgrøder under forhold, der efterligner tørkeperioder. Planterne vil i denne undersøgelse være vækstbegrænset på vandmængden. Det gør man for at observere og vurdere forskelle og ligheder mellem plantesorternes evne til at overleve og vokse i tørre perioder. Undersøgelsen er inddelt i 5 faser, som finder sted over ca. 1,5 måned.

Formål

At observere udseendemæssige og vækstbetingede forskelle og ligheder mellem plantesorterne, ved at skabe et tørkemiljø. Derudover at se hvilke plantesorter der vil egne sig bedst til dyrkning i et mere tørt klima.

Plantesorter til forsøget: Fuego, Maxigolt, Titicaca og Katia.

Materialeliste

  • 2 frø af plantesorterne Fuego og Maxigolt
  • Min. 2 frø af plantesorterne Titicaca og Katia
  • 8 transparente potter
  • Fotobakke eller lign. flad overflade med en lille kant
  • 2 små bøtter eller tallerkener hvor der kan være en lille mængde vand i
  • 8 etiketter til navn, dato mm.
  • 8 træspyd
  • 500 ml bægerglas eller målebæger
  • 250 ml bægerglas eller målebæger (skal have streger ved 25 og/eller 50 ml)
  • Flydende NPK-gødning
  • Bindingsnor (til at holde planterne oprejst)
  • Sand

  

Aktivitet 1: Spiring - dag 1

  1. Stil en bøtte, kop, målebæger eller lignende klar til hver af plantesorterne.
  2. Skriv plantesortens navn og datoen på et stykke tape eller en label, og sæt dette på beholderen.
  3. Find to frø af følgende plantesorterne frem:
    • Hestebønnen Fuego
    • Ærten Maxigolt
  4. Placer dem i hver sin beholder.
    • Det er vigtigt, at de forskellige plantesorter ikke blandes i samme beholder. Det kan medføre, at de påvirker hinandens vækst negativt.
  5. Fyld almindeligt postevand i beholderne, så det næsten dækker frøene.
  6. Læg et låg, et stykke papir eller lignende over åbningen på beholderen for at holde på fugten. Den må IKKE lukkes helt tæt!
  7. Tag billeder af beholderne, og notér jeres arbejde i dyrkningsjournalen.
  8. Når frøene bryder ud af skallen, og man kan se en begyndende spire, er de klar til fase 2.

NB: Quinoasorterne Titicaca og Vikinga samt amaranten Katia skal ikke forspires. Vent derfor med at tage disse tre slags frø indtil fase 2: Udplantning.

Billeder af frøene

  

Aktivitet 2: Udplantning - Dag 3

Klargøring af transparente potter

Inden I kan plante ud, skal I folde de transparente potter. Til dette forsøg skal I bruge 8 potter i alt. 

Billede af transparent papir

Materialer: 

  • Avis 
  • Saks 
  • 500 ml bægerglas, flaske eller lignende 
  • Klips 
     

Fremgangsmåde til to avispotter: 

  1. Rul det transparente papir på det korte led, så enderne dækker hinanden med ca. 2 cm. 
  2. Klip det store stykke sort/hvide plastikwrap i de rette størrelser ud fra folderne.
  3. Find transparentpapir, sort/hvid plastikwrap og papirklips frem.  

Billede af rullet transparent papir 4. Hæft enderne sammen i toppen og i bunden. 

det rullede papir hæftet sammen

5. Klip 5 sprækker af 1-1,5 cm i bunden af potten. De må ikke være for lange, da potten ellers ikke vil kunne stå med jorden i uden at vælte.  
Billede af potten der er klippet i bunden

6. Placer potterne i fotobakker eller lignende, der kan opsamle overskydende vand.  

4 potter i en foliebakke

7. Tag et stykke sort/hvid plastikwrap, og fold rundt om røret med den hvide side vendende yderst. Sæt det fast med en papirklips i toppen. 

Plastikwrap rundt om papiret

8. Skriv bogstav og nummer på hver potte med en sprittusch – se skema længere nede. 

Der står skrevet D2 på papiret

9. De er nu klar til jord og frø.

Efter foldning af transparente potter

I er nu klar til at lave de sidste forberedelser inden såning af frø og spirer. 

  1. Sigt jorden for sten og andre store ting.  
  2. Fyld potte D1, D3, D5 og D7 med jord. De skal fyldes helt til kanten, da jorden falder lidt sammen, når den vandes.  
  3. Til D2, D4, D6 og D8 skal der laves en blanding af jord og sand for at øge tørkestressen. Forholdet er 1/3 jord til 2/3 sand og blandes på følgende måde pr. potte: 
    • Afmål 600 ml jord i et bæger- eller måleglas, og hæld det i en skål eller lign. 
    • Afmål 1200 ml sand i et bæger- eller måleglas, og hæld det i den samme skål. 
    • Bland jord og sand grundigt.  
    • Hæld blandingen i en potte. 
    • Gentag step a-d for de andre potter. 
  4. Skriv en etikette til hver potte med: 
    • Pottens bogstav og nummer 
    • Dato 
    • Gruppenavn – evt. kun initialer 
    • Plantesorten af frø som skal i potten 
  5. Sæt etiketterne fast på træspyd. De er nu klar til at blive sat i jorden, når frøene er sået. 

Etikette med oplysninger om planten

Gødningsvandet klargøres

Gør gødningsvand A og B klar:

Gødningsvand A: Alm. Mængde gødning til D1, D3, D5 og D7

  1. Hæld 800 ml alm. postevand op i et bægerglas.
  2. Hæld 1 låg NPK-gødning i bægerglasset med vand og rør rundt.

Gødningsvand B: 2x mængde gødning til potte D2, D4, D6 og D8

  1. Hæld 400 ml alm. postevand op i et bægerglas.
  2. Hæld 1 låg NPK-gødning i bægerglasset med vand, og rør rundt.
  3. Hæld 200 ml af gødningsvand A op i et nyt bægerglas, og vand jorden i potte D1. Hæld det i lidt ad gangen. Fortsæt derefter med 200 ml af gødningsvand A til D3, D5 og D7.
  4. Hæld 100 ml af gødningsvand B op i et nyt bægerglas, og vand jorden i potte D2. Hæld det i lidt ad gangen. Fortsæt derefter med 100 ml af gødningsvand B til D4, D6 og D8.

Billede af gødningsvand

Udplantning og såning af frøer 

Alt er nu klar til udplantning af spirer i vandet og såning af quinoa og amarant frø.  

På skemaet kan I se hvilke plantesorter og forhold, der skal være i de enkelte potter ved udplantning.  

Potte nr. Sort af frø Jordtype Vanding med vand og gødning Delvis sol og skygge Temperatur (celsius)
D1 Titicaca Lerjord 200 ml Ja 15-30 grader
D2 Titicaca Blandingsjord 100 ml Ja 15-30 grader
D3 Katia Lerjord 200 ml Ja 15-30 grader
D4 Katia Blandingsjord 100 ml Ja 15-30 grader
D5 Maxigolt Lerjord 200 ml Ja 15-30 grader
D6 Maxigolt Blandingsjord 100 ml Ja 15-30 grader
D7 Fuego Lerjord 200 ml Ja 15-30 grader
D8 Feugo Blandingsjord 100 ml Ja 15-30 grader

Følg nedenstående trin for hver enkelt potte. Vær opmærksom på hvilket frø, der skal i den givne potte: 

  1. Prik et hul i jorden med pegefingeren, der hvor spiren eller frøet skal sås. Det kan med fordel være i midten af potten. Hullet må ikke være for dybt. Det skal bare være ca. 1 cm dybt.  
  2. Placér spiren eller frøet i hullet med den spirende side nedad.   
  3. Luk hullet med lidt jord, så det dækker helt.   
  4. Sæt træspyddet med en etikette i jorden. 

Tag billeder af avispotterne, og notér arbejdet i dyrkningsjournalen. 

Aktivitet 3: Observation og pasning – løbende i 1,5 måned (ca. 6 uger) 


Det er vigtigt at holde godt øje med planterne undervejs og sørge for, at vækstbetingelserne er nogenlunde stabile under hele dyrkningsprocessen.  

I nedenstående skema ses pasningsopgaverne hver uge i de ca. 1,5 måned efter udplantningen. Skemaet repræsenterer 1 uges arbejde og gentages hver uge. I finder et tilsvarende skema i dyrkningsjournalen, hvor I kan notér jeres observationer.  

X = det skal udføres den dag. % = det skal ikke udføres den dag.  

Opgave/dag Mandag Onsdag Fredag
Vanding med gødning

D1, D3, D5 og D7 vandes med 100 ml hver af gødningsvand A.

% %
Vanding med gødning, forsat

D2, D4, D6 og D8 vandes med 25 ml hver af gødningsvand B.

% %
Vanding uden gødning % % D1, D3, D5 og D7 vandes med 100 ml alm. vand hver.
Vanding uden gødning, fortsat % % D2, D4, D6 og D8 vandes med 25 ml alm. vand hver.
Tag billeder X % %
Notér højde, bladstørrelse i cm2 og udseende (blade, blomster osv.) X X X
Notér antal synlige rødder og længden på rødderne X X X
Fjern overskydende planter - KUN i uge 2 X

Vær særlig opmærksom på: 


Lysforholdene: Planterne skal stå samme sted og have samme mængde lys. Dvs. at hvis I stiller planterne i en vindueskarm, så skal de alle stå der. De må ikke blive ”bagt” i solen, hvis de står i direkte sollys meget af dagen. Det mest optimale sted har både sollys og skygge i løbet af dagen.  

Rumtemperaturen: Planterne skal helst stå i et rum med en nogenlunde stabil temperatur. Stuetemperatur er fint. De fleste kan ikke tåle meget høje temperaturer eller frost. 

Vandmængden: Planternes vandbehov kan variere afhængigt af temperaturen og mængden af sollys. Hvis planterne fx dyrkes i juni/juli måned, vil de have behov for mere vand end i marts/april. Vær derfor opmærksom på, at vandmængden muligvis skal justeres fra de 100 0g 25 ml til mindre eller mere ud fra, hvordan planterne ser ud. HUSK at alle potter skal ændres! Er jorden meget fugtig hele tiden, får de for meget vand. Er jorden meget tør hele tiden, får de for lidt vand.  

Planten: Skulle planten begynde at visne, er det vigtigt at danne sig et overblik over hvorfor. Det kan nemlig skyldes flere ting heriblandt for lidt eller for meget vand og sollys. Prøv derfor først at undersøge disse parametre. Hvis I ser nogle visne blade eller lign. fjernes disse løbende. Kan planten ikke reddes, smides den ud, og I kan evt. starte på ny.  

                

Aktivitet 4: Høstning – efter 1,5 måned (ca. 6 uger) 


Efter ca. 1,5 måned kan I ”høste” jeres planter og undersøge dem nærmere ud fra arbejdsspørgsmålene og jeres dyrkningsjournaler.  

Fremgangsmåde for høst

  1. Tag de sidste billeder, og notér højde, bladstørrelse og udseende i dyrkningsjournalen. 
  2. Træk planterne forsigtigt op af jorden. Pas på de tynde ikke knækker. 
    • Hvis jorden er meget hård, kan den med fordel vandes lidt inden for at løsne jorden.  
  3. Rens rødderne for det meste jord evt. under vandhanen. I skal kunne se rødderne.  
                             

Aktivitet 5: Arbejdsspørgsmål og efterbehandling (efter ca. 6 uger) 

Besvar arbejdsspørgsmålene i dyrkningsjournalen. Skriv derefter svarene ind i det fælles efterbehandlingsark.  

 

Til de første spørgsmål skal I bruge en lineal/målebånd, en kniv og evt. mikroskop.

Spørgsmålene besvares for hver plantesort.

 

Blade og stængel - spørgsmålene besvares for hver sort.
  1. Hvilke funktioner har bladene hos planten?
  2. Hvilke funktioner har stænglen hos planten?

 

Blad og stængels ydre - spørgsmålene besvares for hver potte.
  1. Hvor mange blade er der på planten?
  2. Hvor store er bladene? Er der forskellige størrelse og former på dem på samme plante?
    • Udregn her bladstørrelsen i cm2 (brug længden og bredden)
  3. Hvilken farve har bladene?
  4. Hvor mange læbeceller har et blad? (Til dette skal der bruges et mikroskop og viden om læbeceller)
  5. Hvor lang er stænglen?
  6. Hvor tyk er stænglen?

Tag billeder, og notér jeres svar og observationer i dyrkningsjournalen.

 

Rødderne - spørgsmålene besvares for hver potte.
  1. Hvilken rodtype har planten? (se introduktionsteksten for hjælp)
  2. Hvilke funktioner har rødderne for planten?
  3. Hvor lange er rødderne?
  4. Hvilken farve har rødderne?
  5. Hvilke/hvilken retning voksede rødderne i?

Skær et snit i rødderne med kniven.

  1. Hvordan ser rødderne ud i snittet? (Til dette skal der bruges et mikroskop)
  2. Er der forskel på rødderne?

Tag billeder, og notér jeres svar og observationer i dyrkningsjournalen.

Blomster og frø

For at kunne besvare disse spørgsmål skal planten have sat blomster og frø.

  1. Smag på frøet, men spis det ikke. Hvordan smager det?
  2. Hvordan dufter blomsten?
  3. Hvilken form og farve har blomsten?
  4. Hvilken form og farve har frøene?

Tag billeder, og notér jeres svar og observationer i dyrkningsjournalen.

 

Sammenligning på tværs af plantesorterne
  1. Hvordan voksede potterne i forhold til hinanden? Kunne I se forskel afhængig af vandmængden?
  2. Hvordan voksede rødderne i potter i forhold til hinanden?
  3. Hvilken pottes rødder voksede hhv. hurtigst og langsomst? Og hvorfor?
  4. Hvilken potte var mest krævende at passe? (tænk på lysbehov, vandmængde osv.)
  5. Var der nogle planter, som døde undervejs? Hvis ja, hvilke og hvorfor?
  6. Hvorfor skulle I anvende den samme sort til at teste de to forskellige vandmængder? Hvorfor var alle potter ikke udgjort af forskellige plantesorter?
  7. Overvej hvad I ville ændre eller forbedre i jeres forsøgsdesign til næste gang.
    • Hvordan vil man kunne ændre eller forbedre dyrkningsprocessen eller afgrøderne?
  8. Overvej hvilken eller hvilke plantesorter, som I ville vælge at dyrke, hvis I selv var landmænd.