Dyrkningsundersøgelse A – Morfologi og væksthastighed

I denne del af dyrkningsundersøgelsen skal I undersøge vækstbetingelserne for 8 forskellige plantersorter ved at observere deres  forskelle og ligheder i udseende og udvikling. 

Undersøgelsen

Introduktion

I denne undersøgelse skal I dyrke proteinholdige afgrøder under de bedst mulige vækstbetingelser og forhold. Med andre ord vil planterne i denne undersøgelse ikke være vækstbegrænset. Det gør man for at observere og vurdere forskelle og ligheder mellem plantesorternes udseende og væksthastighed. Undersøgelsen er inddelt i 5 faser, som finder sted over ca. 1,5 måned.

Formål

At observere forskelle i udseende og ligheder mellem plantesorterne ved at undersøge de generelle vækstbetingelser for de otte plantesorter. Derudover at se evt. forskelle i væksthastighed.

Frøsorter til forsøget: Tiffany, Fuego, Maxigolt, slikært, Iris, Titicaca, Vikinga og Katia (alle 8).

Materialeliste

  • 2 frø af plantesorterne Tiffany, Fuego, Maxigolt, Slikært og Iris
  • Min. 2 frø af plantesorterne Titicaca, Vikinga og Katia
  • 8 avispotter (se aktivitet 2)
  • Fotobakke eller lign. flad overflade med en lille kant
  • 5 små bøtter eller tallerkener hvor der kan være en lille mængde vand på
  • 8 Etiketter til navn, dato mm.
  • 8 træspyd
  • 500 ml bægerglas eller målebæger
  • 250 ml bægerglas eller målebæger (skal have streger ved 25 og/eller 50 ml)
  • Flydende NPK-gødning
  • Bindingsnor (til at holde planterne oprejst)

Aktivitet 1: Spiring - dag 1

  1. Stil en bøtte, kop, målebæger eller lignende klar til hver af plantesorterne.
  2. Skriv plantesortens navn og datoen på et stykke tape eller en etikette. Sæt det derefter på beholderen.
  3. Find to frø af følgende plantesorterne frem:
    • Hestebønnen (Tiffany)
    • Hestebønnen (Fuego)
    • Ærten (Maxigolt)
    • Ærten (Slikært)
    • Lupinen (Iris)
  4. Placer frøene i hver sin beholder - OBS: Det er vigtigt, at de forskellige plantesorter ikke blandes i samme beholder. Det kan medføre, at de påvirker hinandens vækst negativt.
  5. Fyld almindeligt postevand i beholderne, så det næsten dækker frøene.
  6. Læg et låg, et stykke papir eller lignende over åbningen på beholderen for at holde på fugten. Den må IKKE lukkes helt tæt!
  7. Tag billeder af beholderne, og notér jeres arbejde i dyrkningsjournalen.
  8. Når frøene bryder ud af skallen, og man kan se en begyndende spire, er de klar til fase 2.

NB: Quinoasorterne Titicaca og Vikinga samt amaranten Katia skal ikke forspires. Vent derfor med at tage disse tre slags frø indtil fase 2: Udplantning.

Billeder af frøene

Aktivitet 2: Udplantning - Dag 3

Klargøring af avispotter

Inden I kan plante ud, skal I folde avispotterne. Til dette forsøg skal I bruge i alt 8 avispotter.

Billede af avis

Materialer:

  • Avis
  • Saks
  • 500 ml bægerglas, flaske eller lignende
  • Klips

Fremgangsmåde til to avispotter:

  1. Fold avisen ud, og fjern hæfteklammerne i midten. Pas på ikke at lave hul i avisen.
  2. Tag 2 stykker avispapir, og klip dem over på midten på den lange side. Hvert stykke bliver til én potte hver.

De næste trin gælder for begge stykker avispapir.

Foldet avis

3. Fold kanten ca. 1-2 cm ind på den lange led for at styrke den øverste kant i potten.

Avis med foldet kant

4. Fold avispapiret rundt om bægerglasset.

Avis viklet rundt om bægerglas

5. Stil bægerglasset på hovedet, og fold bunden. Den kan foldes på samme måde, som man pakker en gave ind i siderne. Fold den sidste flap ind under de andre for at lukke bunden.

Hvis den sidste flap ikke vil sidde fast, kan den sættes fast med en papirklips.

Avis foldet om bunden på glasset

6. Vend bægerglasset igen, og tryk ned, så bunden mases en smule på plads.

7. Træk bægerglasset ud af avispapiret, og luk toppen med en klips.

Bægerglasset trækkes ud af avisen

8. Gentag de første syv trin med de efterfølgende 7 potter.

Efter foldning af avispotter

I er nu klar til at lave de sidste forberedelser inden såning af frø og spirer.

  1. Stil avispotterne på et vandfast underlag med en lille kant. Dette er for at samle evt. overskydende vand op ved vanding.
  2. Sigt jorden for sten og andre store ting.
  3. Fyld de otte potter med jord. De skal fyldes helt til kanten, da jorden falder lidt sammen, når den vandes.
  4. Skriv en etikette til hver potte med:
    • Pottens bogstav og nummer
    • Dato
    • Gruppenavn – evt. kun initialer
    • Plantesorten af frø som skal i potten
  5. Sæt etiketten fast på et træspyd.

De er nu klar til at blive sat i jorden, når frøene er sået.

Billeder med avispotter og etikette

Gødningsvandet klargøres

Gør gødningsvandet klart:

  • Der skal bruges 150 ml vand til at gennemvædde hver potte. Dvs. 1,2 L vand i alt.
    Kom 1,5 låg flydende NPK-gødning i de 1,2 L vand, og rør rundt.
  • Hæld 150 ml vand med gødning op i et bægerglas, og vand jorden i potte A1. Hæld det i lidt ad gangen. Fortsæt derefter med 150 ml til A2, A3 osv. (se nedenfor).
    Billede af gødningsvand

Billede af gødningsvand

Udplantning og såning af frø

Alt er nu klar til udplantning af spirer i vandet og såning af quinoa og amarant frø.

På skemaet kan I se hvilke plantesorter og forhold, der skal være i de enkelte potter ved udplantning.

Potte nr. Sort af frø Jordtype Vanding med vand og gødning Delvis sol og skygge Temperatur (celsius)
A1 Tiffany Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader
A2 Fuego Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader
A3 Maxigolt Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader
A4 Slikært Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader
A5 Iris Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader
A6 Titicaca Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader
A7 Vikinga Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader
A8 Katia Lerjord 150 ml Ja 15-30 grader

Følg nedenstående trin for hver enkelt potte. Vær opmærksom på hvilket frø, der skal i den givne potte:

  1. Prik et hul i jorden med pegefingeren, der hvor spiren eller frøet skal sås. Det kan med fordel være i midten af potten. Hullet må ikke være for dybt. Det skal bare være ca. 1 cm dybt.
  2. Placér spiren eller frøet i hullet med den spirende side nedad.
  3. Luk hullet med lidt jord, så det dækker helt.
  4. Sæt træspyddet med en etikette i jorden.
  5. Tag billeder af avispotterne, og notér arbejdet i dyrkningsjournalen.

Aktivitet 3: Observation og pasning – løbende i 1,5 måned (ca. 6 uger)

Det er vigtigt at holde godt øje med planterne undervejs og sørge for, at vækstbetingelserne er nogenlunde stabile under hele dyrkningsprocessen.

I nedenstående skema ses pasningsopgaverne hver uge i de ca. 1,5 måned efter udplantningen. Skemaet repræsenterer 1 uges arbejde og gentages hver uge. I finder et tilsvarende skema i dyrkningsjournalen, hvor I kan notér jeres observationer.

X = det skal udføres den dag. % = det skal ikke udføres den dag.

Opgave/dag Mandag Onsdag Fredag
Vanding med gødning

Alle 8 potter vandes med 50 ml gødning.

Lav 500 ml vand med ½ låg NPK-gødning.

% %
Vanding uden gødning % Alle 8 potter vandes med 50 ml hver Alle 8 potter vandes med 50 ml hver
Tag billeder X % %
Notér højde, bladstørrelse i cm2 og udseende (blade, blomster osv.) X X X
Fjern overskydende planter - KUN i uge 2 X

Vær særlig opmærksom på:

Lysforholdene: Planterne skal stå samme sted og have samme mængde lys. Dvs. at hvis I stiller planterne i en vindueskarm, så skal de alle stå der. De må ikke blive ”bagt” i solen, hvis de står i direkte sollys meget af dagen. Det mest optimale sted har både sollys og skygge i løbet af dagen.

Rumtemperaturen: Planterne skal helst stå i et rum med en nogenlunde stabil temperatur. Stuetemperatur er fint. De fleste kan ikke tåle meget høje temperaturer eller frost.

Vandmængden: Planternes vandbehov kan variere afhængigt af temperaturen og mængden af sollys. Hvis planterne fx dyrkes i juni/juli måned, vil de have behov for mere vand end i fx marts/april. Vær derfor opmærksom på, at vandmængden muligvis skal justeres fra de 50 ml til mindre eller mere ud fra, hvordan planterne ser ud. HUSK at alle potter skal ændres! Er jorden meget fugtig hele tiden, får de for meget vand. Er jorden meget tør hele tiden, får de for lidt vand.

Planten: Skulle planten begynde at visne, er det vigtigt at danne sig et overblik over hvorfor. Det kan nemlig skyldes flere ting heriblandt for lidt eller for meget vand og sollys. Prøv derfor først at undersøge disse parametre. Hvis I ser nogle visne blade eller lign. fjernes disse løbende. Kan planten ikke reddes, smides den ud, og I kan evt. starte på ny.

Aktivitet 4: Høstning – efter 1,5 måned (ca. 6 uger)

Efter ca. 1,5 måned kan I ”høste” jeres planter og undersøge dem nærmere ud fra arbejdsspørgsmålene og jeres dyrkningsjournaler.


Fremgangsmåde for høst

  1. Tag de sidste billeder, og notér højde, bladstørrelse og udseende i dyrkningsjournalen.
  2. Træk planterne forsigtigt op af jorden.
  3. Hvis jorden er meget hård, kan den med fordel vandes lidt inden for at løsne jorden.
  4. Rens rødderne for det meste jord evt. under vandhanen. I skal kunne se rødderne.

Aktivitet 5: Arbejdsspørgsmål og efterbehandling (efter ca. 6 uger)

Besvar arbejdsspørgsmålene i dyrkningsjournalen. Skriv derefter svarene ind i det fælles efterbehandlingsark.

 

Til de første spørgsmål skal I bruge en lineal/målebånd, en kniv og evt. mikroskop. Spørgsmålene besvares for alle 8 plantesorter.

Blade og stængel

  • Hvilke funktioner har bladene hos planten?
  • Hvilke funktioner har stænglen hos planten?

Blad og stængels ydre

  • Hvor mange blade er der på planten?
  • Hvor store er bladene? Er der forskellige størrelse og former på dem på samme plante?
    • Udregn her bladstørrelsen i cm2 (brug længden og bredden)
  • Hvilken farve har bladene?
  • Hvor mange læbeceller har et blad? (Til dette skal der bruges et mikroskop og viden om læbeceller)
  • Hvor lang er stænglen?
  • Hvor tyk er stænglen?

Tag billeder, og notér jeres svar og observationer i dyrkningsjournalen.

Blad og stængels indre

Skær et snit i bladene og stænglen med kniven.

  • Hvad sker der, når I snitter i bladet eller stænglen?
  • Hvordan ser bladet og stænglen ud indvendig? (Til dette skal der bruges et mikroskop og basal viden om en plantes opbygning og indhold)

Tag billeder, og notér jeres svar og observationer i dyrkningsjournalen.

Rødderne

  • Hvilken rodtype har planten? (se introduktionsteksten for hjælp)
  • Hvilke funktioner har rødderne for planten?
  • Hvor lange er rødderne?
  • Hvilken farve har rødderne?

Skær et snit i rødderne med kniven.

  • Hvordan ser rødderne ud i snittet? (Til dette skal der bruges et mikroskop)

Tag billeder, og notér jeres svar og observationer i dyrkningsjournalen.

Blomster og frø

For at kunne besvare disse spørgsmål skal planten have sat blomster og frø.

  • Smag på frøet, men spis det ikke. Hvordan smager det?
  • Hvordan dufter blomsten?
  • Hvilken form og farve har blomsten?
  • Hvilken form og farve har frøene?

Tag billeder, og notér jeres svar og observationer i dyrkningsjournalen.

Sammenligning på tværs af plantesorterne

  • Hvilken plantesort voksede hurtigst over de 6 uger?
  • Hvilken plantesort voksede langsomst over de 6 uger?
  • Hvilke sorter er mest ens i udseende (højde, farve, form osv.)?
  • Hvilke sorter er mest forskellige i udseende (højde, farve, form osv.)?
  • Hvilke sorter var mest krævende at passe? (tænk på lysbehov, vandmængde osv.)
  • Var der nogle planter, som døde undervejs? Hvis ja, hvilke og hvorfor?
  • Observerede I forskelle mellem de sorter, som naturligt er kvælstoffikserende og de sorter, som ikke er?
    • Er det en fordel at være kvælstoffikserende? Og hvorfor?
  • Overvej hvad I ville ændre eller forbedre i jeres forsøgsdesign til næste gang.
    • Hvordan vil man kunne ændre eller forbedre dyrkningsprocessen eller afgrøderne?
  • Overvej hvilken eller hvilke plantesorter, som I ville vælge at dyrke, hvis I selv var landmænd.