En tur i buffeten - lærervejledning 

Denne aktivitet er en præferenceundersøgelse, hvor elevernes valg og bevidsthed om valg er i fokus. Præferenceundersøgelsen er en metode til at finde ud af, hvad forbrugeren foretrækker. Overordnet er metoden baseret på, at forbrugeren får tilbudt en række fødevarer, og så noterer de, hvilke fødevarer de foretrækker.  

Undersøgelsen er udarbejdet med det formål at være et afsæt til de næste undersøgelser i Grøn velsmag. Derudover får eleverne et indblik i, hvordan virksomheder kan teste nye fødevareprodukter hos forbrugerne. 

I denne præferenceundersøgelse fremstilles der en buffet i enten billeder eller fysiske retter. Buffeten består af en animalsk pizza, en vegetarisk pizza, en animalsk burger, en vegetarisk burger, pasta med kødsovs, dhal, brød med hummus og brød med leverpostej. Eleverne skal gå op til buffeten og vælge, hvad de helst vil have. Se metodebeskrivelse for nærmere information. 

Vær opmærksom på at der er to udgaver af præferenceundersøgelsen. En hvor eleverne ikke selv lave retterne til buffeten, men i stedet bruger billeder, og en hvor eleverne laver retterne til buffeten inden undersøgelsen.  

  

Lærervejledning 1 - med madlavning 

Tidsplan 

Tidsrammen for forberedelsen til undersøgelsen er 90 minutter til at lave de otte måltidsretter og 60-90 minutter til at udføre selve undersøgelsen. 

  

Forberedelse

Inden I går i gang med undersøgelsen, skal I lave animalsk pizza, vegetarisk pizza, animalsk burger, vegetarisk burger, pasta med kødsovs, dhal, hummus på brød og leverpostej på brød. 

  

Opskrifter

  

Metodebeskrivelse 

I starter i køkkenet med at lave animalsk pizza, vegetarisk pizza, animalsk burger, vegetarisk burger, pasta med kødsovs, dhal, hummus på brød og leverpostej på brød. Se opskrifter under materialer. Dernæst stilles de otte måltidsretter op på et bord, så det ligner en buffet.  Eleverne vælger nu, hvad de helst vil have i buffeten. Send et par elever op til buffeten ad gangen. Sørg for, at der er nok til, at alle eleverne kan smage og vælge alle retter, hvis de ønsker det. Eleverne må ikke kommunikere med hinanden undervejs, når de vælger, da det kan påvirke deres valg. 

Det er vigtigt, at eleverne ikke ved, at det er en præferenceundersøgelse. De skal kun have det for øje, at de vælger, hvad de helst vil have i buffeten på samme måde, som hvis de var på en restaurant. Sig derfor så lidt som muligt, inden eleverne vælger deres retter. 

  

Opsamling 

Sæt eleverne i grupper á 3-4 elever for at diskutere deres valg i buffeten.  

Følgende spørgsmål kan bruges som inspiration: 

  • Hvad har I valgt? 
  • Er der en tendens i klassen til enten animalsk eller vegetarisk? 
  • Hvorfor valgte I præcis de retter? 
  • Hvad lagde I mærke til ved retterne? 
  • Hvilken betydning havde udseendet for valget? 

I plenum drøftes elevernes valg, og du må som lærer hjælpe med at se, om der er nogle generelle ting, som kan diskuteres.  

Du har mulighed for at samle op på elevernes valg af måltidsetter i Excel-arket og på den måde visualisere elevernes resultater: 

  1. Du kan samle resultaterne i et cirkeldiagram 
  2. Du kan notere, hvor mange af eleverne som har taget et måltidsbillede med de skrevne begrundelser, der kan lede op til en diskussion. 

  

Lærervejledning 2 - uden madlavning 

Tidsplan 

Tidsrammen for undersøgelsen er sat til 45 minutter. Forberedelse er ikke medregnet. 

  

Materialer 

  • Seks store måltidsbilleder - ét af hver ret. 
  • Små måltidsbilleder. 

  

Forberedelse 

  1. Print store og små måltidsbilleder. 
  2. Klip de små måltidsbilleder, så der er nok til, at alle elever kan vælge et af alle måltidsretter. 

  

Metodebeskrivelse

De seks store måltidsbilleder stilles op på en lang række på et bord, og de små måltidsbilleder lægges foran. Bordet afspejler nu en buffet. Send et par elever op til buffeten ad gangen. Eleverne vælger nu, hvad de helst vil have i buffeten ved at tage de små måltidsbilleder. De må maksimalt tage ét af de små måltidsbilleder fra hvert måltidsret, men de må gerne tage et måltidsbillede fra alle måltidsretter, hvis de ønsker det. Eleverne må ikke kommunikere med hinanden undervejs, når de vælger, da det kan påvirke deres valg.  

Det er vigtigt, at eleverne ikke ved, at det er en præferenceundersøgelse. De skal kun have det for øje, at de vælger, hvad de helst vil have i buffeten på samme måde, som hvis de var på en restaurant. Sig derfor så lidt som muligt, inden eleverne vælger deres retter. 

  

Opsamling 

Sæt eleverne i grupper á 3-4 elever for at diskutere deres valg i buffeten.  

Følgende spørgsmål kan bruges som inspiration: 

  • Hvad har I valgt? 
  • Er der en tendens i klassen til enten animalsk eller vegetarisk? 
  • Hvorfor valgte I præcis de retter? 
  • Hvad lagde I mærke til ved retterne? 
  • Hvilken betydning havde udseendet for valget? 

I plenum drøftes elevernes valg, og du må som lærer hjælpe med at se, om der er nogle generelle ting, som kan diskuteres.  

Du har mulighed for at samle op på elevernes valg af måltidsetter i Excel-arket og på den måde visualisere elevernes resultater: 

  1. Du kan samle resultaterne i et cirkeldiagram 
  2. Du kan notere, hvor mange af eleverne som har taget et måltidsbillede med de skrevne begrundelser, der kan lede op til en diskussion.