Til læreren - Klassisk planteforædling
Formål
Formålet med materialet om klassisk forædling er at give eleverne kendskab til og viden om klassisk genetik og nedarvning. Derudover vil det give eleverne forståelse for, hvordan den viden kan bruges i forbindelse med planteforædling. Eleverne skal aktivt arbejde med problemstillinger og løse opgaver, der demonstrerer enkle genetiske lovmæssigheder omkring nedarvning af gener og karaktertræk. De skal desuden tilegne sig fagbegreber, der gør det mere sandsynligt, at de aktivt kan indgå i diskussioner om forædling af planter som metode til at bidrage til en bæredygtig fødevareproduktion i en tid med overforbrug og klimaforandringer.
Forberedelse
Man kan med fordel have arbejdet med temaer om genetik, cellebiologi, evolution og landbrug forinden, men dette er ikke nødvendigt.
Aktiviteter
Materialet består af en baggrundstekst til eleverne og et tilhørende opgaveark samt et svarark til læreren. Det er tiltænkt, at forløbet varer 90 min., hvor eleverne, i mindre grupper, læser teksten og besvarer de tilhørende spørgsmål løbende. Bemærk, at der er en ekstraopgave om et dobbeltkrydsningsskema, som muligvis kan være svært for nogle elever. Vi anbefaler derfor, at du/I selv vurderer, hvorvidt eleverne skal lave denne opgave eller ej. I opgavearket er der både opgaver, som eleverne kan svare på ud fra det, de har læst, og opgaver der er tiltænkt som appetitvækker. Der er også en begrebsliste, hvor eleverne kan øve sig på betydningen af de fagord og –begreber, som de ikke kendte i forvejen.
Opsamling
I plenum diskuteres opgavearket med fokus på interessante egenskaber og ordlisten. Forløbet omkring bioteknologisk forædling er et oplagt supplement til dette forløb.