Lærervejledning - bioteknologisk planteforædling
Formål
Planteforædling er en vigtig del af den grønne omstilling, og det er med til at sikre fremtidens fødevareforsyning i en verden, som er under forvandling. Materialet om bioteknologisk forædling er udarbejdet med henblik på at give eleverne en ide om, hvordan man bruger viden om DNA, og geners funktion til at fremavle nye sorter. Der er taget udgangspunkt i de metoder, som man bruger til de sorter, der i dag bliver markedsført. Derfor bliver nyere teknikker, som bl.a. CRISPR/Cas, ikke berørt.
Forberedelse
Forløbet egner sig godt som en overbygning til forløbet om klassisk forædling. Man kan med fordel have gennemgået genetik pensum forinden, men dette er ikke nødvendigt.
Aktiviteter
Materialet består af en faglig tekst med en tilhørende case, et opgaveark og et svarark. I opgavearket er der både en ordliste, som eleverne selv skal udfylde med nye ord, de er stødt på og nogle arbejdsspørgsmål.
Det er tiltænkt, at forløbet tager 45 min., hvor eleverne læser både materialet og casen (følg linket her). Herefter besvarer de arbejdsspørgsmålene i mindre grupper.
Opsamling
Gennemgang af arbejdsspørgsmål og ordliste i plenum.