Lærervejledning til måltidsspillet
Formål og introduktion til Måltidsspillet
Måltidsspillet er udviklet med afsæt i forskning fra Københavns Universitet, der fokuserer på udfordringerne ved en mere plantebaseret kost. Her er det særligt grundsmagen, umami, samt teksturforskelle, der udfordrer forbrugerens vaner, præferencer og smagsoplevelser. Det har derfor været vores ønske at give eleverne muligheden for visuelt og fysisk at skabe og på forskelligvis kombinere måltider styret af regler, der sætter fokus på umami-smagsgivere og afspejler et velafbalanceret måltid baseret på de nye klimakostråd.
Måltidsspillet har derfor til formål at skabe nysgerrighed, viden og bevidsthed om alle sansernes betydning i sammensætningen af et måltid og dermed sætte fokus på velsmag. Eleverne vil blive præsenteret for de fem grundsmage og egenskaber inden for aroma, tekstur og udseende på en fødevare.
Måltidsspillet er bygget op omkring dannelsen af et måltid. Spillekortene repræsenterer forskellige fødevarer, der er inddelt i fem forskellige fødevaregrupper:
Hvert fødevarekort har desuden seks ord, der beskriver en egenskab hos fødevaren. Disse egenskaber er inddelt i fem forskellige kategorier.
Selvom umami er en grundsmag, har den i dette spil sin egen kategori. Det skyldes, at netop umami er et essentielt fokuspunkt i udfordringerne med mere plantebaseret kost, da vi ofte får umami-smagen i måltider fra kødprodukter.
Indhold
Måltidsspillet består af 56 fødevarekort og 6 fordærvskort. Du vil kunne finde fem fysiske sæt i undersøgelseskittet. Derudover vil du kunne finde følgende til undersøgelsen på hjemmesiden:
- En skriftlig version af regelsættet.
- Forklaringsvideoer af regelsættet.
- En introduktionstekst til eleverne.
- Et printvenligt skema og ordliste over de fem egenskabskategorier.
- Diskussions- og arbejdsspørgsmål til efter spillet.
- Et excel-ark til umamipoint.
Vores anbefalede rækkefølge
Før timen
Eleverne
Eleverne læser introduktionsteksten som lektie. Hvis I er i tidspres på selve dagen, kan du også bede eleverne om at se forklaringsvideoer af regelsætter hjemmefra. Vi anbefaler dog, at eleverne ser videoerne i timen, da de vil have mulighed for at sidde med kortene fysisk undervejs.
Læreren
Vi opfordrer dig til at læse hele dette dokument grundigt igennem som det første. Dernæst anbefaler vi, at du enten læser den skriftlige version af regelsættet eller ser forklaringsvideoerne på forhånd. Den skriftlige version indeholder flere forklaringerne af, hvorfor bestemte ting er medtaget ift. forklaringsvideoerne. Det kan være en god ide at være rimelig sikker på reglerne inden timen, da vores erfaringer viser, at eleverne ofte vil stille spørgsmål til reglerne undervejs, selvom de har fået reglerne forklaret.
Før timen starter skal det printervenlige skema og ordliste over de fem egenskabskategorier printes ud, så eleverne har 1-2 skemaer pr. gruppe. Det kan være en fordel også at printe diskussions- og arbejdsspørgsmålene ud, hvis eleverne ikke har adgang til den online version.
Endeligt opfordrer vi dig til at anvende excel-ark til umamipoint under timen. Det kan være en god ide at kigge dette ark igennem inden timen begynder.
I starten af timen
- Det kan være en god ide at samle op på indholdet af introduktionsteksten med eleverne.
- Eleverne inddeles i grupper af 5 elever.
- Vi anbefaler, at eleverne spiller et ulige antal spillere pr. gruppe og min. 3 spillere. 5 spillere er de mest optimale antal spillere.
- Skemaer og spillekort deles ud.
- Eleverne ser forklaringsvideo 1-5 i gruppen.
Gå derefter til indholdet i midten af timen
Midten af timen
- Eleverne spiller første runde.
- Eleverne ser forklaringsvideo 6 og 7.
- Eleverne spiller anden, tredje osv. runde
- Efter hver runde kommer eleverne op og indtaster umamipoint i excel-arket (hvis dette anvendes).
Efter timen
Vi opfordrer til, at eleverne får mulighed for at spille måltidsspillet flere gange på forskellige dage. I kan med fordel vende tilbage til spillet efter en periode. Hvis I anvender excel-arket, kan dette gemmes og bygges videre på næste gang. Det vil give eleverne mulighed for at se udviklingen i deres viden og evner til at sammensætte velafbalanceret måltider.
Vi opfordrer desuden til, at eleverne får mulighed for at teste nogle af deres måltider af, enten som lektie eller i skolekøkkenet. Det vil tilføje en ekstra dimension til undersøgelsen, da eleverne får mulighed for at anvende og afprøve de sanser og fødevarer, som de sammensætter måltiderne ud fra. Det vil desuden giver undersøgelsen et ekstra eksperimentelt lag.