Til læreren - Butiksbesøg

Download denne side som PDF

Eleverne skal i denne undersøgelse på udflugt i det lokale supermarked. Overordnet er udflugten baseret på, at eleverne skal undersøge, om der findes, og hvad der findes af plantebaseret alternativer til animalske fødevarer.

Eleverne skal få et indblik i, hvad der findes af plantebaseret fødevarer i det lokale supermarked indenfor fem kategorier:

  • Mejeriprodukter
  • Kødprodukter
  • Pålæg
  • Is og slik
  • Delikatesse og konservesmad

Derudover skal de sammenligne plantebaseret fødevarer med animalske fødevarer indenfor pris, udseende og pladsomfang i butikken.

Undersøgelsen er udarbejdet med henblik på at være et afsæt til de andre undersøgelser i Grøn velsmag.

            

Tidsrammen

Tidsrammen for undersøgelsen er sat til 45 minutter i butikken og 30 minutter til opsamling. I skal derfor medregne transporttid udover dette.

Hvis det er muligt, vil vi anbefale, at eleverne sendes afsted i forskellige hold eller til forskellige butikker, og at I aftaler med købmanden, at I kommer.

       

Metode beskrivelse

Klassen inddeles i fem grupper. Hver gruppe får tildelt én af de fem fødevarekategorier. I supermarkedet skal alle grupper finde fem plantebaseret alternativer til animalske fødevarer i supermarkedet indenfor den tildelte fødevarekategori. Efter eleverne har været på udflugt, sendes de ud i matrixgrupper til gruppearbejdet. Efterfølgende anbefaler vi at lave en opsamling i plenum. Nærmere beskrivelse fremgår i Opsamling.

         

Forberedelse

Inden I går i gang med undersøgelsen, skal følgende gøres:

  1. Inddel klassen i fem grupper
  2. Print vejledning til eleverne

            

Undersøgelsen

På udflugten skal eleverne i alle kategorier svare på følgende:

Inden I går ind i butikken, skal følgende udfyldes:

Gruppemedlemmer:

Dato:

Navn på butik:

I butikken skal følgende udfyldes: (I elevvejledningen skal hver gruppe udfylde fem af følgende skema)

Type:                           
Mærke:                           
Pris:
(sammenlig pris med animalsk)
                          
Udseende af fødevaren:
(sammenlign udseende med animalsk)
                            
Pladsomfang - hvor meget produktet i butikken? 
(sammenlign pladsomfang med animalsk)
                       

  

Opsamling 

Matrixgrupper

Efter eleverne har været i det lokale supermarked, sendes de ud i matrixgrupper for at dele og diskutere, hvad de fandt ud af på deres udflugt.  

Eleverne kan komme ind på følgende: 

  • Hvad findes der af plantebaseret fødevarer indenfor de fem kategorier? 
  • Var der noget, som overraskede dem i forhold til pris, udseende eller pladsomfang i butikken? 
  • Hvad synes de om plantebaseret fødevarer? Spiser de det i deres hverdag? 

  

I plenum 

Efter eleverne har delt, hvad de fandt ud af i matrixgrupper, tager I en fælles snak om nedstående spørgsmål. Det kan være en god ide at skrive spørgsmålene på tavlen. 

  • Hvad var der af plantebaseret fødevarer i jeres lokalbutik? 
  • Hvad findes der af plantebaseret produkter, der ligner animalske produkter?  
  • Hvordan bliver de plantebaseret fødevarer præsenteret? Udseende, placering, mængden af varer på hylderne, mm.?